luni, 24 august 2009

Liber la distrugere

Băsescu dă liber la distrugerea siturilor arheologice! Pe faţă şi foarte explicit (vezi, la rubrica alăturată „Cotidiene”, titlul „Dezlegare de la Cotroceni”).
Am să vă scutesc de pretenţioase consideraţii teoretice. Pe scurt – iubitul nostru preşedinte (statistic vorbind...) doreşte schimbarea legislaţiei de asemenea natură încât, pentru marile investiţii (precum autostrăzile) să... (o să vedem). El nu are nimic cu „istoria”, dar priveşte, cu ochii lui de oţel, spre viitorul de aur! Este limpede că dacă rămâne la putere va putea schimba şi legislaţia, oricât s-ar opune (să zicem) Ministerul Culturii, adică organul desemnat de lege să protejeze patrimoniul.
Problema este, pe de o parte, una morală, şi iată cât de simplă: poate, sau vrea statul român să impună cetăţenilor de rând să respecte patrimoniul istoric, dacă statul român doreşte să fie exceptat de la reguli?
Un alt aspect de care cu siguranţă Cârmaciul nu a ţinut cont este că România nu mai este, de ceva vreme, de capul ei, că este parte a Uniunii Europene, dar este şi semnatara unor convenţii internaţionale pe care s-a obligat să le respecte.
Lista regulilor care ar trebui respectate este foarte lungă şi nu doresc să plictisesc pe nimeni, cu atât mai puţin persoane cu multe „responsabilităţi” (în cazul în care s-ar deranja să citească). Să dăm doar câteva exemple, care ar putea fi ilustrative:

ICOMOS: (…) legislation should require full archaeological investigation and documentation in cases where destruction of the archaeological heritage is authorised (Art.3) and further on the Art.5 stipulate that the archaeological knowledge is based on scientific investigation embracing a whole range of methods from… to total excavation. Excavation should be carried out on sites and monuments threatened by development, land use change, looting, or natural deterioration.
Valletta: (…) if projects has to go ahead, so adequate time will be given “for an appropriate scientific study to be made of the site” (Art.5).


Pentru cei care eventual nu citesc engleză am să rezum: legislaţia trebuie să cuprindă prevederea cercetării integrale a zonei unde siturile istorice urmează a fi distruse, situaţie valabilă inclusiv pentru situri care sunt ameninţate din cauze naturale (na – belea!); în cazul în care proiectul [de investiţii] trebuie continuat, va fi acordat timpul necesar pentru o cercetare ştiinţifică adecvată.
Nu sunt jurist, dar cred că există şi un aspect penal în delirul prezidenţial: preşedintele spune românilor că trebuie să nu respecte legea! Sigur – nu explicit, dar instigarea este evidentă. Interesul mercantil trebuie să stea deasupra oricărui alt considerent, crede domnia sa. Socoteală proastă! Nimeni nu poate fi respectat dacă nu îşi respectă propriul trecut, fiindcă, deliberat sau nu, renunţă la identitatea sa pentru una fictivă (prezidenţială, de exemplu). Ideea cu “progresul” este una pe care europenii o cunosc: a venit totdeauna de la regimuri dictatoriale.

Lansez arheologilor invitaţia de a se solidariza explicit pentru a împiedica punerea în practică a unor astfel de planuri, indiferent că Băse câştigă sau pierde. Şi fiindcă argumentele de bun simţ nu prea servesc la nimic, iar cele arheologice – nici atât, trebuie să ne concentrăm pe simţul mimetic al românilor. Haideţi să le arătăm care este legislaţia şi practica în statele europene!
Vă aştept cu mesaje, fie ca răspuns la acest mesaj, fie pe adresa mea personală de e-mail (eusteo@gmail.com). Pot crea conturi de utilizator (pe acest blog) tuturor celor care doresc să ia atitudine. Dacă vor fi suficiente solicitări putem deschide un blog specializat pe probleme de protecţie a patrimoniului.

2 comentarii:

  1. E cam complicat in campul arheologic cu solidarizarea si atitudinea... Totusi, fiind eu mai naiva nu incetez sa sper.
    La mine pe blog (http://romanianarchaeology.wordpress.com)am incercat ceva - am in 3 saptamani 40 de semnaturi pe acel memoriu. Poate ca este putin, sunt constienta, dar este doar un inceput.
    Cred ca ar trebui sa luam atitudine fata de orice incercare brutala de impunere a unor reguli. Indiferent daca de aici unii ar avea un avantaj de moment. Pana la urma este vorba de cum este tratata problema la modul general... De la inceputul lunii iulie, cu declaratiile lui Berceanu - arheologii nu-si fac treaba, din cauza lor intarzie autostrada - si cu solutiile oficialilor MCCPN - sa infiintam un hiper-centralizat institut de arheologie preventiva, s-a ajuns la sfarsitul lunii august la declaratiile lui Basescu - trebuie sa modificam toata legislatia de patrimoniu in asa fel incat doua cioburi sa nu mai conteze - din pacate este un parcurs firesc...si hai sa fim seriosi, ce putere mai pot sa aiba conventii internationale la care Romania este parte, atunci cand "interesul" o cere?

    Cat despre forma concreta in care putem lua atitudine - si sa fim si bagati in seama, atata timp cat inca nu exista un real "sindicat al arheologilor" ne ramane doar protestul pe internet, memoriile, petitiile etc.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru solitarul comentariu.
    Ţi-am citit intervenţiile şi propunerile de-a lungul verii. Ai dreptate in multe lucruri scrise acolo, doar ca eu, de pildă, nu sunt convins ca un astfel de Institut nu ar fi util. Ministerul Transportului a profitat din plin de lipsa unei acţiuni unitare a arheologilor şi a negociat cu cine a vrut, în ce termeni a preferat. Fără să fiu direct implicat în arheologia preventivă - sunt destul de informat despre ceea ce se petrece; şi nu este de bine. Există o brambura metodologică absolută, care are ca sursă exact "autonomia" contractuală.
    Pe de altă parte, sunt de acord că MCC nu poate fi şi "săpătorul", şi emitentul descărcării de sarcină, şi "dirigintele de şantier". O măsură inteligentă a MCC, în clinciul actual, ar fi să "externalizeze" autorizaţiile de săpătură şi descărcarea de sarcină, în mâinile unei Comisii de Arheologie instituţionalizate, păstrându-şi doar rolul controlului legalităţii.

    RăspundețiȘtergere